Het nieuwe werkgeven

Merk je dat jouw werknemers niet op de toppen van hen kunnen presteren? Of vraag je je als werkgever juist regelmatig af of jij wel op niveau bent, zeker in verband met de kernwaarden van je bedrijf? Of die nog wel hooggehouden worden? Dan klinkt het alsof het tijd is om een functioneringsgesprek met jezelf te voeren, en goed te kijken naar je performance management en hoe je de dingen precies aanpakt. Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen. 

Eerst jezelf

Voordat we gaan kijken naar je werknemers en hoe die zich waarschijnlijk voelen binnen jouw bedrijf, laten we eerst even in de spiegel kijken. Of, nou ja, jij dan, als werkgever en misschien wel oprichter van je bedrijf. Jij bent verantwoordelijk voor zowel het behoud van de kernwaarden van het bedrijf naar de buitenwereld, maar ook vooral binnen je bedrijf. Sta eens stil bij de afgelopen maanden en jaren. Hoe heeft je bedrijf het gedaan? Niet alleen qua cijfers, maar vooral ook met wat het wilde bereiken in de wereld? Heeft het de boodschap van inclusiviteit en saamhorigheid kunnen verspreiden zoals je dat wilde, of heeft het voldoende kunnen bijdragen aan het bevechten van de klimaatcrisis? Wat je, naast geld verdienen, ook met je bedrijf wilde of wilt, het is goed om eens in de zoveel tijd je kernwaarden en doelen weer op scherp te stellen. Voor de buitenwereld… én vanbinnen. 

Eén team

Vooral die binnenkant wordt door werkgevers nog weleens vergeten. Zeker bedrijven en werkgevers in het oude/huidige systeem van performance management, een systeem wat is gebouwd op een tweejaarlijks functioneringsgesprek én soms nog met een sprenkel angstcultuur eroverheen, zullen merken dat hun werknemers niet op het toppen van hen kunnen presteren, en dat ook lang niet altijd willen. Dus, je werknemers. Het ding met werknemers; het zijn mensen. Mensen hebben bepaalde dingen nodig, zoals genoeg zonlicht, genoeg rust en genoeg flexibiliteit om niet de hele tijd met werk bezig te hoeven zijn. Mensen hebben het gevoel nodig dat hun prestaties worden gewaardeerd, en moeten op een gezonde en veilige manier vooruitgeduwd worden, zodat ze ook hard voor je bedrijf willen lopen. 

 

Dat is het grote geheim van je kernwaarden binnen-bedrijf behouden; behandel je werknemers als de gewaardeerde mensen die ze zijn. Het zijn tenslotte de tandwieltjes die jou machine draaiende houden, en zonder ze ben je helemaal verloren. Behandel je werknemers dus goed en neem ook het evaluatieproces met hen door, eens in de zoveel tijd. Dat kan jij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *